Ummu Nisa

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!” [As-Shafaat :100]

Saturday, January 8, 2011

Si Kecil Mula Membaca...??

Assalamualaikum w.r..

Semua ibubapa gembira bila anak seusia yang kecil, mungkin seawal 4 tahun dimana sianak dah mula jelas menyebut bunyi sudah pandai membaca sukukata mudah. Saya ingat lagi sewaktu saya bersekolah, dulu rasanya dalam awal 90-an, kita dikejutkan dengan kanak-kanak 4 tahun yang sudah pandai membaca. Wah...kanak-kanak ajaib..memang ajaib..

Tapi kini sebenarnya kita tahu ada teknik2 tertentu yang memudahkan dan membantu ibubapa dan guru mengajar anak-anak seusia yang kecil untuk membaca. Saya sekadar berkongsikan pengalaman mengajar anak-anak kecil di tadika dan juga anak saya sendiri.
Insyaallah, saya juga mengharap ada perkongsian dari sahabat-sahabat yang lain.

Secara umumnya, kaedah cepat membaca ini dimulai dengan mengenalkan pada bunyi huruf tersebut ~ pendekatan fonetik (saya menggunakan buku-buku siri Bacalah Anakku, Bijak Baca),dan dalam Bahasa Inggeris yang biasa kami gunakan di tadika melalui pendekatan fonetik (saya menggunakan buku-buku siri Read Easy, Phonics) dan katakunci (keyword ~ saya menggunakan buku Ladybird Reading Scheme, namun ada juga pakej buku-buku lain yang menggunakan teknik yang sama). Saya menggabungkan teknik-teknik ini dan cara lama dengan mengeja untuk Humaira, alhamdulillah. Bagi anak-anak di tadika saya telah cuba menggunakan teknik fonetik ini, alhamdulillah apabila mereka dah mengetahui sukukata-sukukata mudah mereka dengan seronoknya dan cepatnya boleh dan mahu untuk melanjutkan ke siri-siri seterusnya.

Sekarang memang banyak teknik-teknik yang boleh diikuti oleh ibubapa dan guru-guru bagi mengajar sikecil supaya cepat menguasai pembacaan, pengiraan, malah hafazan seawal usia mereka. Moga Allah mempermudahkan urusan kita terhadap anak-anak dan menerangkan hati si kecil untuk mudah menerima ilmu...insyaallah.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home